julmys med finaste två

Idag har det varit seminarie med Herr Per, invärtes medicin med diverse sjukdomar var det som gällde. Det var något om en diabetiker, någon med pollenallergi och astma, samt en person med hjärtsvikt. Vi var genomgående bra, till skillnad från någon Joghammarsfröken som pratade innan hon tänkte. Det var ju det där med att inte bryta vinnande koncept, eller vad var det jag plinkade ner igår?

Efter seminariet hoppade jag och Dr. Bergh hem, käkade lite mat och fixade kaffe. Malin kom efter en stund och det var sedan dags att umgås med gamla tentor. Att vi inte kunde mycket visste vi redan, men att vi kunde så lite? Inte helt okej. Helt enkelt jättedags att börja plugga galet nu. Vi gjorde klart Neurologin och Reumatologin på tentorna och imorgon väntar därför Ortopedin.

Måste bara nämna en sak. När man skriver tentafrågor, är det då inte viktigt att skriva frågorna så de inte kan feltolkas? En fråga löd nämligen: "Beskriv en svullen led med 4 ord". Ja, vi är väl såpass med på noterna att vi förstår hur hon menar. Men att svara "Den gör väldigt ont" borde ge rätt, eftersom vi givit henne det hon frågat efter. Att hon sedan menar att vi ska svara "Smärta, rodnad, värmeökning, funktionsnedsättning" eller något åt det hållet, det förstår vi också. Men en konstigt ställd fråga och vi borde få rätt för det lite mer humoristiska svaret? Ja, att tänka på formulering kanske kan vara viktigt. Åtminstone då man skriver tentafrågor?

Jag är väl medveten om att jag kommer lära mig otroligt mycket de kommande dagarna. Jag tycker om att lära mig saker, särskilt när det handlar om kroppen. Det där med att förstå vad som händer i kroppen är sjukt intressant. Tyvärr så betyder inte det att jag ser fram emot denna vecka. Jag avskyr att vara tentapluggsdödstrött, vilket jag verkligen kommer vara. Ah well, en vecka kvar. Bara till att köra på!

Jag längtar till kl 13 nästa tisdag. Då är det julmys för hela slanten, tillsammans med mina bästa. Ja, jag pratar såklart om Maria och Malin. Även Potter borde joina oss, men jag tror hon hade träning. Synd! Vi ska iaf lyssna på julmusik, pyssla, dricka glögg och bara ha det bäst. Det kommer vi vara SÅ värda efter 10,5 poängstentan from hell.

Idag är en glad dag, trots massa plugg. Av någon anledning uppskattar jag faktiskt mitt liv ändå. Jag har varit mig själv och tagit ett steg ur min "comfort zone". Det är nog så jag behöver fortsätta. Att koka soppor på spikar, omge mig med skal och häfta ihop min mun är nog rätt dåligt och något jag behöver se till att lägga ner.

Det där med att bli vuxen låter skrämmande och är det faktiskt också, men när man lyckas med något man åtagit sig... Ja, då är det fan helt underbart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0