Nyss: hygienlaboration (Ja, må du leva!)

De 30 svenska minuterna var tydligen inte alls lika långa som jag trodde. De var snarare avklarade på 20 minuter. Så de 20 svenska minuterna var lika långa som 30 syrianska? Eftersom jag tror att det är därifrån föreläsaren kommer alltså. Ja, av namnet att döma åtminstone. Äh, glöm det där.

Nu har jag dock full insikt i vad laborationen bestod av. Först fick vi lära oss att man har bakterier på sina händer. Oförvånande. Att man inte får ha ringar eller smycken på händerna då man jobbar inom vården, eftersom det då kan samlas bakterier på/under dem. Oförvånande. Att nagellack inte är att föredra, för det gör att man inte kan se möjlig smuts under naglarna och att det kan samlas bakterier i sprickor i lacket. Oförvånande. Att man ska tvätta händerna med tvål och vatten vid synlig smuts och att man ska använda handsprit vid osynlig smuts (före och efter varje patient man träffar). Oförvånande.

Ja, ni hör ju. Det var inte en särskilt givande laboration. Det roligaste och äckligaste, var när vi skulle göra en bakterieodling. Det vidrigaste idag var att agarn i plattan bestod av fårblod. VIDRIGT! Eller ja, det vidrigaste var väl snarare att vi var tvungna att ta i det. Det vidrigaste imorgon kommer bli när vi får se hur jävla äckliga våra händer är. Jag knarkar handsprit (händer, ansikte, hår, armar, ben, fötter) när jag jobbar, som det är nu. Och ibland även hemma. Så klart! Efter imorgon kommer jag väl bli en stående handspritskund. USCH!

Dagens bästa var dock när föreläsaren informerade om hur länge man skulle tvåla in händerna. Många låter intvålandet gå på två röda och sedan tror de att de är rena. FEL FEL FEL! 20 sekunder, där har ni det. Och för att hålla reda på tiden, så är det lika lång tid som när man sjunger "Ja, må du leva". Så from now on vill jag höra skrålande födelsedagssånger från varenda toalett! Haha! [Eller om man vill köra en annorlunda version: "Ja, modellera!". Väldigt viktigt med betoningen bara, så ni vet.]

För övrigt avslutade jag nyligen ett samtal med Mamma. Hon är helt fantastisk! Älskar dig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0