Bakterier, svampar och lägenhetsvisning

Idag skulle vi få se hur det gått med bakterieodlingarna som vi styrde upp under gårdagens laboration. Jag mådde mer eller mindre illa av blotta tanken att jag verkligen var tvungen att se vad fan som fanns (finns) på våra händer. Tänk om jag skulle ha de grisigaste händerna någonsin?! Ja, jag var nervös.

När vi kom till salen skulle vi hämta våra små petrisskålar med tillhörande blodagar. Var det massa bakterier, så jag kände för att självdö med alla mina löss? Nopp! Visst var det bakterier, men det kommer man ju faktiskt inte ifrån. Alla har bakterier. Skrämmande var dock vetskapen att det var mer bakterier efter att man tvättat händerna med tvål och vatten, än det var innan man gjort något alls. Och glädjande var att handpspriten faktiskt fyller någon sorts funktion. Kalas! Fanns även de som hade mycket värre odlingar än min. Någon hade fått ner någon svamp i plattan och en annan någon bakterie som tydligen bryter ner erytrocyterna. Den röda plattan hade därför fått gula fläckar. Läraren sade att det var tur att hon hade dem på händerna och inte i kroppen. Haha! Fast det var tydligen ganska vanligt, så det var ingen större fara.

Det var rätt äckligt och ja, jag kommer börja använda ännu mer handsprit. :P

Efter labben var det dags för lägenhetsvisning. Fina Evelina ska ju bo här då jag är hos Åsa. Jag informormerade om min katts miljoner egenheter, var maten finns och att det är fritt fram att äta mig ur skåpen. Eller ja, på en höft iaf. Jag är minst sagt jättetacksam över att hon ska bo här. Då vet jag att katten har det bra, inte förstör någon annans saker och jag kan koncentrera mig på att njuta av att vara i Växjö. Jag vet också att hon tar hand om katten bra, så det är kalas.

Tvätten är i maskinen, disken är diskad och frukosten är uppäten. Dags att börja packa!

Kommentarer
Postat av: gillan78

Inköpslista:

Handsprit

Desifektionsgel

Ytdes

japp bluäk

2011-01-11 @ 13:17:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0