barnsligt glad

Jag har tidigare skrivit om mitt hat gentemot betyghets i skolan. Det började i åttan, då vi fick våra första betyg. Det eskalerade under gymnasietiden. Något säger mig att vi nu, på ett Universitet i vuxen ålder, faktiskt skulle vara såpass mogna att vi inte skryter med våra betyg, så att betyghetsen på något vis ändå lever kvar. Varför ska man behöva känna sig missnöjd med ett Godkänt? Det finns en anledning till en gräns för just G, det är den man ska klara för att ha med sig nog kunskaper i sitt kommande yrke. Så enkelt är det. Ett Väl Godkänt må vara otroligt skönt för självförtroendet för stunden, men hur mycket ger det i det långa loppet? Nog för att man kanske kan lite mer, men exakt hur mycket mer? Det är ju det man inte riktigt vet.

Jag tror inte att en utbildad Arbetsterapeut med alla VG kommer anställas före en som har blandade betyg. Det gäller att ha rätt personlighet, kunna marknadsföra sig själv och sin kunskap, samt passa in i den redan befintliga arbetsgruppen. Ett VG på en tenta ändrar inte den jag är som person. Ett VG på en tenta visar snarare på att jag är duktig på att plugga. Vi ska jobba med människor. Bok. Människa. Skillnad?

Med detta absolut inte sagt att man ska känna sig dum över ett VG, det är inte dit jag vill komma. Jag vill bara säga att vi faktiskt pluggar för vår egen skull. Vi pluggar för att få en kompetens. En kompetens som kommer kunna ge oss jobb. Är det inte så? Jag pluggar inte för att få bättre betyg än Malin. Jag pluggar inte för att få bättre betyg än Maria. Jag pluggar för att lära mig och för att ta mig igenom utbildningen, så att jag senare kan få jobba med det jag vill.

Fast nog fan kan även ett halvbittro som jag bli barnsligt glad över ett betyg. Jag fick VG på båda tentorna på förra kursen. Jag kommer ha ett VG i Anatomi och Fysiologi, och jag är så glad att jag nästan spricker. All nervositet, allt slit, allt plugg... har lönat sig! Jag är så jävla glad!

Det här blev kanske ett ganska dubbelt inlägg? Skitsamma! Det är MIN blogg, det är JAG som skriver och är det någon som inte riktigt trivs med mina ord - skit då i att läsa! Hur som helst kommer jag inte skriva mitt betyg i pannan. Jag är glad för mitt betyg. Jag är glad för att mina närmaste vänner i klassen fixade det. Med bravur! Snygga och fixade tentor, det går fan inte av för hackor!

Kommentarer
Postat av: Anna

Du har så rätt, gillar det du skrivit!

Vi är här för vår egen skull :)

Sen att vi är så bra att vi lyckas få VG OCH har en god social kompetens är ju inget vi kan rå för. Vi är ju kvinnor, vi kan göra två saker samtidigt! ;) haha (dåligt det sista blev, hoppas du fattar vad jag ville säga)

2010-11-23 @ 21:11:38
URL: http://annalindakristina.blogg.se/
Postat av: Anna

MEH!

Jag skrev en kommentar och nu syns den inte? =/

Typiskt, när man väl anstränger sig! haha



I alla fall så var det bra skrivet (skrivit?) och jag säger som du, vi är här för vår egen skull!

Sen att vi är så bra att vi får VG OCH har social kompetens är ju bara en bonus ;)

KRAM

2010-11-23 @ 21:18:03
URL: http://annalindakristina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0