julkänslan försvann med åren?

Snart är det Jul, en högtid som alltid varit min favorit. "Bästa dagen på hela året" är något jag sagt sedan jag var liten. Det är nästan lite ledsamt att inse att jag inte känner lika starkt för den längre. När man var liten så hade  tittade på Julkalendern på teve, tände ljus på advent, tände ljus i sin egengjorda ljuslykta i skolan, gick i något luciatåg den 13e, bakade lussebullar, käkade pepparkaksdeg och försökte slå in sina paket. Helt galet mysigt med andra ord.

Nu har jag inte ens pyntat min lägenhet. Jag har inte käkat en enda lussekatt. Visserligen har jag druckit glögg och pressat i mig på tok för många pepparkakor, men känslan att det snart är Jul har ändå uteblivit. Och en blomma eller en stjärna i fönstret, vad är det?

Istället sitter jag med min näsa i en bok. Jag läser om ryggmärgsskador, Polio, Dupuytrens kontraktur, amputationer, MS, Reumatoid Artros, artriter, Sjögrens syndrom. Det inger inte ens lite julkänsla, vilket är sjukt tråkigt. Inte har jag köpt en enda julklapp heller. Jag har nästan inga idéer för i år, vilket är galet tråkigt. Att jag inte heller känner att jag har tid att springa i affärer... Ja, inte underlättar det.

När jag skrivit tentan på tisdag, då ska jag hoppa hem och leta rätt på mina julsaker. Jag ska fixa till min lägenhet i väntan på Maria och Malin. När de också skrivit klart tentan (jag är alltid klar först, eftersom jag verkligen inte kan sitta kvar länge...) så ska vi julmysa som bara den! Torsdagen efter blir det julklappsshopping med Malin, på kvällen blir det julmys med klassen i Tybble och helgen kommer innehålla diverse julklappsshopping och julgodisbak. Kan vi inte hålla tummarna för att jag har en julkänsla som heter duga efter det?

För övrigt ska jag unna mig en lussebulle på söndag eller måndag, det har jag bestämt att jag är värd. Mål om viktnedgång (som inte alls går som jag vill) i all ära, men lite måste jag väl få unna mig?

Jag pluggar som en skit, har inte mycket till fritid och inte är det mycket som går min väg - MEN jag tycker om mitt liv. Tacka alla fina människor för det!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Får hoppas jag hittar julstrumpan tills du kommer hem. Tomten måste ju ha något att lägga lapparna i...

2010-12-09 @ 08:13:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0